چرخش مچ پا به داخل چیست ؟

چرخش مچ پا یا hyperpronation زمانی اتفاق می افتد که پرونیشن (چرخش)بسیار زیاد باشد. به عبارت دیگر هایپرپرونیشن زمانی ایجاد میشود که حرکات داخل زانو افزایش پیداکند و باعث برهم خوردن عملکرد مفصل شود. حرکات اضافی زانو باعث برهم خوردن تنظیم بین استخوان زانو و استخوان خلف پامیشود. عدم تنظیم فشاروعدم تقسیم نابرابر وزن برروی پا باعث میشود که وزن وفشار درکل بدن پراکنده شود و باگذشت زمان این عدم تعادل درعملکرد مفصل باعث آسیب مفصل، لیگامنت ها و ساختاراستخوان میشود. اگر هایپرپرونیشن کنترل ویا  درمان نشود باعث ایجاد اختلالاتی مانند بونیون، دردناحیه پاشنه (دردکف پا)،چکشی شدن انگشت و موارد دیگر میشود. هم چنین حرکات اضافی پا متیواند به نواحی دیگر بدن هم منتقل شود وباعث ایجاد درد در زانو لگن وناحیه تحتانی مفصل کمرشود.

هایپرپرونیشن(چرخش زیا مچ پا به داخل) معمولا درهمه سنین ومخصوصا درافرادی که فعالیت های زیادی انجام میدهند اتفاق می افتد. این اختلال  معمولا هنگام تولد ایجاد میشود هایپرپرونیشن باهربارقدم برداشتن اتفاق می افتد درنظر بگیرید که هرشخصی به صورت میانگین حدود ۸۰۰۰ قدم در هر روز و میلیون بار قدم درطول زندگی برمیدارد پس به آسانی می توان حدس زد که ضربه های اضافی که به دلیل تنظیم نبودن مفصل برروی مفصل ایجاد می شود میتواند باعث ایجاد آسیب های جدی به مفصل شود.

عوامل

زمانیکه یک یا چند ماهیچه تعادل نداشته باشند طی حرکات روزانه که انجام میشود هایپرپرونیشن می تواند پیشرفت کند یکی ازدلائل ممکن این عارضه ضعف ماهیچه های لگن براثر چاقی  بیش ازحدویا نشستن های طولانی مدت ایجادمیشود.

یکی دیگر ازدلائل آن کوتاه شدن تاندون آشیل است که براثر پوشیدن کفش های پاشنه بلند ایجاد میشود است.

هایپرپرونیشن میتواند براثرپوشیدن کفش های تنگ که باعث ناتوانی ماهیچه پا برای حرکت انگشتان میشود ایجاد شود و درنهایت ممکن است این عارضه براثر عملکرد ناصحیح تاندون های پشتی مچ پا تاندونی که درپشت ماهیچه ساق پا وزیر پا قراردارد ایجاد شود وباعث خم شدن پا به سمت پایین مچ پا  و پیچیدن کف پا به داخل شود. زمانی که پاها را به صورت صاف برروی زمین قرار میدهیم و زمانی که پا شنه پا برروی زمین ضربه میزند یک زاویه به داخل ایجادمیشود وناحیه زیرین پاشنه به سمت بیرون متمایل می شود

مشاهده

تعدادی ازپزشکان مخصوصا برای کودکان اولین قدم ،مشاهده شرایط را توصیه میکنند تا متوجه بروزعلائم عارضه  شوند .درحقیقت دربیمارانی که درمان انجام نداده اند آسیب دیدگی رخ میدهد.

ارتوز

راهی که ارتوز میتواند باعث درمان پا بشود

v   جلوگیری ازایجاد وزن پا برروی پا

v   .جذب فشارهای ناشی ازوزن بدن بوسیله ارتوز زمانیکه فردایستاده است

v   هنگام راه رفتن به بیمارکمک کند

v   با مشاهده وتجویزارتوزبرای بیمارمیتوان تعدادی ازعلائم بیماری را کاهش داد اما ارتوز نمیتواند باعث اصلاح تنظیم مچ پا شود.

کفش و کفی مخصوص

اگرشما دچارچرخش بیش ازحد پابه داخل هستید باید ازکفی های طبی مخصوص استفاده کنید.

در کلینیک تخصصی پا واقع در پلی کلینیک طب فیزیک و توانبخشی  دکتر فروغ تحت نظر مهندسین ارتوپدی فنی انواع کفش وکفی ویژه چرخش مچ  پا به داخل طراحی و ساخته می شود.