درمان خار پاشنه پا

درد پاشنه که با خار پاشنه و کف پا همرا ه است بوسیله استراحت بهبود نخواهد یافت .زمانیکه شما بعداز یک استراحت شبانه پیاده راه می روید درد در این ناحیه بدتر میشود ودرد آن زمانی که پاشنه پا رامیکشیدبرای مدت طولانی باقی میماند. درد آن وقتی بیشتر راه میروید کاهش پیدا میکند وممکن است درد شما بعداز استراحت و یا پیاده روی دوباره بازگردد اگر درد شما بعد از یک ماه بهبود نیافت به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما درمان های زیر را برای درمان خار پاشنه پا پیشنهاد میکند.

خار پاشنه پا معمولاً با درمان‌ محافظه‌کارانه‌ قابل‌ معالجه‌ است‌. درمانهای موثری برای این بیماری موجود می باشد که به توضیح آن میپردازیم.

درمان با عمل جراحی

انجام عمل جراحی برای درمان خار پاشنه، معمولا 12 ماه پس از اینکه درمان های دیگر نتیجه بخش نبود انجام میشود.

آرتروسکوپی

دراین عمل جراحی (جراحی گاستروکنمیوس) ، مکان ماهیچه های پشت ساق پا افزایش داده میشود به دلیل اینکه جای این ماهیچه ها تنگ میباشد و باعث ایجاد فشار برروی کف پا میشونداین عمل جراحی برای بیمارانی که درانعطاف کف پا وکشیدگی ساق پا دچا رمشکل هستند نتیجه بخش خواهد بود.

دراین عمل جراحی یک یا دوتا ازماهیچه هایی پشت ساق پا وسعت داده میشود تاباعث افزایش حرکت زانو شوند.این جراحی هم میتواندبه صورت باز ویا با ایجادشکاف کوچک وتوسط آرتروسکوپ انجام شود آرتروسکوپ دوربین کوچکی است که درون مفصل قرارمیگیرد وبه وسیله آن میتوان داخل مفصل را درروی یک صفحه نمایش مشاهده کرد وعمل جراحی را انجام داد.پزشک درمورداینکه کدام نوع عمل جراحی برای شمامناسب ترمیباشد توضیح خواهد داد.

عوارض درمان خار پاشنه با آرتروسکوپی

عوارض انجام این عمل جراحی برای درمان خار پاشنه بسیارکم میباشد اما میتواند بدون هیچ آسیبی انجام شود.

آندوسکوپی

اگر شما دارای یک دامنه حرکتی صحیح درناحیه زانو وپاشنه پا هستید پزشک برای درمان خار پاشنه به شما آزادکردن قسمتی از کف پا را پیشنهادمیکند. دراین عمل جراحی لیگامنت کف پا برداشته میشود تا ازفشاربرروی بافت ها کاسته شود اگر دارای جراحت استخوانی بزرگی باشید با این عمل جراحی برطرف میشود. اگرچه این عمل جراحی میتواند به صورت بسته یا آندوسکوپی هم انجام شود اما عمل جراحی بسته خیلی مشکل تر از عمل جراحی بازمیباشد. علاوه بر این آندوسکوپی به دلیل اینکه هیچ جراحتی ایجادنمیشود ریسک یاخطر بیشتری دارد.

عوارض درمان خار پاشنه پا با آندوسکوپی

یکی از رایج ترین عوارض این جراحی ، رها نشدن از دردوآسیب دیدگی به طورکامل میباشد.

درمان بدون عمل جراحی

ارتز

استفاده ازکفش های مخصوص، استفاده از یک بند برای محافظت ازتاندون ها وماهیچه ها، قراردادن کفی مناسب درکفش واستفاده از کفش های طبی میتواند موجب کاهش درد و درمان خار پاشنه پا شود.

دارو

دردناحیه پاشنه ممکن است بااستفاده ا زداروهای بدون نسخه چون استامینوفن ،ایبوپروفن وناپروکسین بهبودیابد.

تمرینات ورزشی

درخیلی از موارد استفاده از تجهیزات درمانی برای انجام فعالیت ها میتواند باعث تصحیح کردن علت های دردشود مانند تنظیم کردن حرکات وتوازن مفصل ها برای جلوگیری از ایجاد دردکف پا.

تزریق

دربعضی ازموارد تزریق کورتون برای درمان خار پاشنه پا درموضع درد برای کاهش التهاب ودردبسیار نتیجه بخش میباشد.

در سالیان قبل، خار پاشنه اغلب با تزریق کورتیکواستروئید/کورتیسون درمان می شد. در حال حاضر، این روش درمانی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کورتیسون نوع مصنوعی از استروئید مشابهی است که توسط بدن انسان تولید می شود. معمولا استروئید در داخل بدن در موقعیت های استرس زا با یک اثر ضد التهاب تولید می شود. نوع مصنوعی این استروئید را عموما ورزشگاران برای درمان التهاب تاندون مثل خار پاشنه و همچنین التهاب تاندون آشیل استفاده می کنند.

برای استفاده از این روش برای درمان خار پاشنه، یک تزریق دقیقا در بالای محل التهاب خار پاشنه صورت می گیرد. تزریق می تواند بسیار دردآور باشد، زیرا دقیقا در بالای خار پاشنه و نزدیک به استخوان است. پس از تزریق، بیمار باید استراحت کند تا از بروز آسیب به بافت مجاور جلوگیری کند. در صورتی که این شیوه موثر باشد، اثرگذاری آن فوری است، اما این روش همیشه موثر نیست، اثربخشی آن می تواند موقتی باشد و تزریقات پی در پی نیازمند باشد. مشکل اینجاست که کرتیسون استروئید نیز بافت تاندون را ضعیف می کند، بنابراین گاهی اوقات اثر تشدید کننده ای دارد.

به دلیل این اثرات منفی، پزشکان معمولا در هنگام تزریقات مراقبت بیشتری صورت می دهند. در بعضی از موارد نادر، پارگی کامل پاشنه گزارش شده است که به همین دلیل است که شما به طور کلی نباید بیش از سه تزریق انجام دهید.

طب سوزنی

طب جایگزین با گذشت زمان به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است. با وجود اینکه طب غربی بسیاری از بیماری های رایج امروزی را می تواند درمان کند، شیوه هایی که با اقداماتی مثل طب سوزنی بکار گرفته می شوند نیز بسیار موثر هستند. این روش ها حتی وقتی دچار بیماری هایی مثل خار پاشنه هستید، بسیار موثر هستند.

نکته جالب اینجاست که بسیاری از افراد طب سوزنی را یک روش امروزی برای تسکین درد در نظر می گیرند. یک متخصص طب سوزنی بر درمان " نقاط حساس موضعی" تمرکز می کند و نقاط ماشه ای بدن را غیرفعال می کند. این روش در درمان درد پاشنه پا که به علت فشار بر روی خار پاشنه پا ایجاد می شود، بسیار موثر است. علاوه براین، بسیاری از مطالعات نشان می دهند که طب سوزنی یک روش موثر برای درمان درد پاشنه پا است. وقتی این روش طب جایگزین برای درمان علائم رایج درد پاشنه پا مورد استفاده قرار گرفت، نتایج مثبتی مشاهده شد.

علاوه براین، طب سوزنی در درمان خار پاشنه، ریسک یا عوارض جانبی کمی دارد. بیماران به ندرت در مورد روش درمان شکایت می کنند و اگر چه سوزن ها ترسناک به نظر می رسند، دردآور نیستند. از این رو، یک جایگزین بی خطر برای درمان خار پاشنه است. همچنین، افرادی که به دنبال یک درمان طبیعی می گردند، طب سوزنی را به روش های درمانی دیگر ترجیح می دهند.

در نهایت، پس از درمان شدن بوسیله طب سوزنی، پوشیدن کفش هایی که از پاهای شما مواظبت می کنند را به عنوان درمان مکمل استفاده کنید. این کار تضمین می کند که درد پاشنه پا برنمی گردد. در صورتی که کفش های فرسوده ای دارید، باید کفش های جدیدی خریداری کنید. همچنین، همیشه می توانید برای کفش های خود کفی خریداری کنید. کفی ها به خوبی از پاهای شما محافظت می کنند.

طب سوزنی کمک می کند تا عضلات و بافت های همبند پا را شل کنید، التهاب را کاهش دهید و بدن را تحریک کنید تا آندروفین آزاد کند. این کارها با شتاب بخشیدن به درمان، باعث کاهش درد می شوند.

باید هر نوع سبک زندگی که در درد پاشنه پا تاثیرگذار است را تشخیص بدهید و آن را حذف کنید. کاهش فعالیت جسمانی، محدود کردن زمان روی پا ایستادن یا بررسی مشکلات مرتبط با وزن اغلب موثر است. علاوه براین، کشیدن عضلات ساق پا به صورت منظم و بررسی کفشی که می پوشید موثر است.

12

ترکیب طب سوزنی، تنظیم سبک زندگی و محدود کردن زمان روی پا ایستادن باعث می شود که درد خار پاشنه و پا برای مدتی طولانی التیام پیدا کند. با این حال، اغلب مردم درد خار پاشنه را با تغییر سبک راه رفتن و طرز ایستادن جبران می کنند.این کار باعث ایجاد درد در نواحی دیگر بدن از قبیل پا، باسن و پشت می شود. درمان های طب سوزنی با آزادسازی فشار در تمامی بخش های مرتبط بدن و در عین حال تمرکز بر منبع مشکل در پا به تعادل مجدد بدن کمک می کند.

شاک ویوتراپی

13

شاک ویو تراپی جدیدترین فن آوری ای است که برای درمان درد خارپاشنه مورد استفاده قرار می گیرد. این روش برای درمان درد خار پاشنه موثر است و التهاب آسیب های بافت نرم را در عرض چند روز کاهش می دهد.

شاک ویو تراپی شامل کاربرد موج های پرانرژی شاک ویو تراپی (ESWT) از طریق سطح پوست به منظور شتاب بخشیدن به فرآیند درمان، کاهش شدید درد و تسریع بهبودی می شود. بدن با سوخت و ساز بیشتر در مکان درد واکنش می دهد و فرآیند درمان را تحریک می کند و شتاب می بخشد.

درمان درد خارپاشنه تنها چند دقیقه طول می کشد و درد در عرض چند روز به شدت کاهش پیدا می کند.

پزشک متخصص ارتوپد، در ابتدا از طریق معاینه با دست یا امواج فراصوت محل درد را مشخص می کند.سپس محل درمان را علامت گذاری می کند و ژل کنتاکت را روی آن می مالد. با استفاده از یک اپلیکاتور دستی، پزشک متخصص به آرامی موج ضربه ای را انجام می دهد.

لیزر درمانی

پرتو لیزر دارای ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد بود که در هیچ منبع نوری دیگری قابل مشاهده نمی‌باشد. ویژگی‌های عمده پرتو لیزر عبارت‌اند از تک فامی، همدوسی و واگرایی اندک. هر یک و یا ترکیبی از این ویژگی‌ها می‌تواند کاربردهای منحصر به فردی را برای لیزر فراهم کند. گستردگی این کاربدها به گونه‌ای است که کمتر رشته‌ای را می‌توان یافت که بنحوی بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با لیزر مرتبط نباشد.

کاربرد پرتو لیزر در زمینه پزشکی زمینه‌های مختلفی دارد که در یک تقسیم‌بندی، موارد زیر را می‌توان نام برد.

۱- بکارگیری لیزر به عنوان چاقوی جراحی

۲- بکارگیری لیزر به عنوان وسیله تشخیص