درد پاشنه در نوجوانان(سیور(

شایعترین نشانه بیماری sever درد پاشنه است که معمولا با فعالیت فیزیکی مثل راه رفتن، دویدن و پریدن تشدید میشود. درد معمولا در پشت و زیراشنه روس آپوفیز کالکانئوس بروز میکند. گاهی اوقات درد به حدی شدید است که باعث لنگش و اختلال در فعالیت های ورزشی میشود.معمولا  ظاهر پاشنه نرمال به نظر میرسد و علائمی مثل قرمزی یا ورم وجود ندارد و عکس رادیوگرافی هم نرمال است.اصلی ترین راه تشخیص، درد در داخل و خارج پاشنه در صفحه رشد هنگام فشار دادن پاشنه است. بیماریsever در پسران شایع تر از دختران است.

دلایل

بیماری sever با فعالیت زیاد و استفاده از عضلات و تاندون های پاشنه در ارتباط است. فعالیت های ورزشی و هر آنچه که باعث حرکات زیاد پاشنه شود موجب بروز این بیماری میشود.بچه هایی که وارد مرحله بلوغ میشوند در خطر اابتلا به این بیماری هستند.

اکثر افرادی که چرخش مچ پا به داخل دارند به این بیماری مبتلا میشوند.

درمان ممکن است شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد:

§        بالا آوردن پاشنه

§        کشش عضلات همسترینگ وکالف 2 الی 3 بار در روز

§        استراحت،یخ، کمپرس

§        ارتوزهای پا

§        فیزیوتراپی

§        گرما درمانی

§       کفش پشت باز

§        عدم استفاده از کفش پاشنه بلند

این بیماری باعث اختلال طولانی مدت نمیشود و معمولا بین 2 تا 8 هفته طول میکشد.برخی از جراحان پای بیمار را گچ میگیرند تا باعث بیحرکتی شود تا علائم سریعتر رفع شود.

§        حفظ انعطاف با تمرینات کششی

§        پرهیز از دودن روی سطوح سخت

§        استفاده از کفش با کیفیت و فیت مناسب که دارای ساپورت و زیره جذب ضربه است.

در کلینیک تخصصی پا واقع در پلی کلینیک طب فیزیک و توانبخشی  دکتر فروغ تحت نظر مهندسین ارتوپدی فنی انواع کفش وکفی ویژه درد پاشنه در نوجوانان طراحی و ساخته می شود.