کمر درد

کمردرد، دردی است که در ناحیه کمر، بین آخرین مهره سینه‌ای یا پشتی تا پایین باسن احساس می‌شود اما ممکن است آسیبی در همین نواحی اتفاق بیفتد ولی علائم آن در مناطق دیگر مثل اندام‌های تحتانی ایجاد شود.

کمر‌درد ویژگی‌هایی دارد که به‌واسطه این ویژگی‌ها خیلی مورد توجه قرار می‌گیرد و لازم است که حتماً درمان شود

بسته به اینکه علت کمر درد چیست و چه مدت طول کشیده است درمان آن متفاوت است. کمردرد بندرت نیاز به جراحی دارد حتی اگر علت آن هرنی دیسک باشد.

اگر یکبار کمردرد گرفته اید احتمال آن هست که باز هم بگیرید. پس گرچه درمان کمردرد مهم است ولی مهم تر از آن مدیریت Management کمردرد است. باید یاد بگیرید چگونه مانع از بروز مجدد کمردرد شوید.

تغذیه مناسب کمر درد

موادغذایی ارتباط مستقیمی در توانمند كردن عضلات اطراف ستون فقرات و عضلات ناحیه كمر دارد و نرسیدن مواد مغذی به بدن، مهمترین عامل شیوع كمردرد است.

استفاده از پروتوئین ها می تواند نقش بسیار مفیدی در تقویت عضلات داشته باشد به طوریکه افرادی كه از منابع پروتوئین مانند لبنیات، گوشت و حبوبات استفاده نمی‌كنند، توانمندی عضلات‌شان بسیار پایین است.

آنتی اكسیدان های موجود در سبزیجات و میوه ها نیز عملكرد عضلات را قوی می كنند و باعث پیشگیری از کمردرد می شوند، زیرا عضلات عمدتا برای سوختشان از اسیدهای چرب استفاده می‌كنند و به همین دلیل لزوم مصرف آنتی‌اكسیدان‌ها افزایش پیدا می‌كند.

ویتامین C در مركبات و فلفل دلمه‌ای به مقدار فراوانی یافت می‌شود و پیش‌ساز ویتامین A در انواع سبزی‌ها و میوه‌های زرد، نارنجی و قرمز رنگ وجود دارد، ضروری است مصرف این مواد در رژیم غذایی روزانه‌ افراد مبتلا به کمردرد  گنجانده شود.

نوع چربی‌ای كه مصرف می‌شود نیز در پیشگیری یا تشدید کمردرد موثر است، هر چقدر اسیدچرب رژیم غذایی اشباع‌تر باشد، عضلات نسبت به اكسیداسیون حساس‌تر و نسبت به حركات ناگهانی ضعیف‌تر عمل می‌كند.

توصیه می‌شود كه  برای پیشگیری از کمردرد در رژیم غذایی روزانه ترجیحا به جای مصرف گوشت‌های پرچربی مانند گاو و گوسفند بیشتر از گوشت‌های سفید استفاده شود تا از بروز این اسپاسم‌های ناگهانی جلوگیری شود..

ماهی ، روغن ماهی ، آجیل و دانه های خوراکی مثل بادام و گردو و بادام زمینی ، سویا و سایر حبوبات ، سیب زمینی و غذاهای تهیه شده از جو برای کاهش کمردرد هستند.