اوزون چیست؟

اوزون لایه ای است که به صورت طبیعی در ارتفاع 20 تا 30 کیلومتری از سطح زمین قرارگرفته است ومانند فیلتری درمقابل اشعه یووی خورشید عمل میکند.

اگرچه اوزونی که برای موارد پزشکی استفاده میشود ازاکسیژن های درجه بندی شده پزشکی بوسیله مبدل های اوزون ساخته میشود متخصصان اعصاب برای درمان دیسک کمرازترکیب اوزون واکسیژن استفاده میکنند اوزون دردمای خانه ثابت نمی ماند وبه سرعت با اکسیژن ترکیب میشود و20 دقیقه میتواندباعث مرگ افراد شود.

درمان دیسک کمر با اوزون

تحقیقات نشان میدهد که میزان موفقیت دراستفاده از اوزون درمانی برای درمان دیسک کمر95 درصد بوده است که این آمار درمجله های پزشکی معتبر بین المللی ثبت شده است.

برای اختلال دیسک کمر میتوانیم با استفاده ازروش اوزون درمانی ازانجام عمل جراحی جلوگیری کنیم این روش یک روز انجام میشود و بعدازآن هیچ گونه ناراحتی برای بیمار ایجاد نمیشود و بیماران میتوانند 2 روز بعد از درمان به فعالیت های خود ادامه دهند.

اوزون درمانی باعث کم کردن حجم دیسک ها میشود و فشار ها ی وارد شده بر دیسک را کاهش میدهد این روش همچنین دارای اثربی حسی و ضدالتهابی است و باعث کاهش درد میشود و به درمان دیسک کمر کمک میکند.

اوزون درمانی برای چه بیمارانی موثر است؟

بیمارانی که دچار بیماری های دیسکی به صورت خفیف و شدید هستند و بوسیله درمان های اولیه و سنتی درمان نشده اند بهترین گزینه برای استفاده از این روش هستند و بیشترین نتیجه را ازاین درمان دریافت خواهندکرد.

روش درمان

به بیماران توصیه میشود که دو ساعت قبل از استفاده از روش اوزون درمانی هیچ چیزی نخورند. بعد ازآماده کردن بیمار ،بیمار به اتاق انجام تزریق برده میشود درمان همراه بابی حسی بیمار انجام میشود اوزون بوسیله سوزن های بلند و نازکی در ناحیه ناکلس دیسک تزریق میشود. معمولا همه بیماران میتوانند این روش درمانی را تحمل کنند. این روش هیچ گونه عوارض جانبی برای بیماران ایجاد نمیکند.

نتیجه روش اوزون درمانی چیست؟

درحدود 80 تا 90 درصد بیمارانی که از روش اوزون درمانی استفاده کرده اند بعدازگذشت 5 تا 6 هفته با کاهش درد و علائم اختلال مواجه میشوند.

اوزون درمانی خارپاشنه

اوزون درمانی روشی جایگزین است که با تزریق اوزون دربافت ها باعث افزایش میزان اکسیژن بافت ها ،ماهیچه ها ،لیگامنت ها ومفاصل میشود. این روش درمانی، برای درمان انواع بیماری های اسکلتی-عضلانی و درد مفاصل مانند خار پاشنه مفید می باشد.

یکی از دلایلی که باعث میشود خارپاشنه با درمانهای معمول کاملا بهبود نیابند، نبود جریان خون دربافت ها است. لیگامنت ها،تاندون ها ومفاصل درحالت طبیعی مانند یک باندکشی هستند برای اینکه بافت ها استقامت کافی را داشته باشند باید مواد مغذی بوسیله خون برایشان فراهم شود زمانیکه آسیب دیدگی رخ میدهد بافت ها متورم میشوند وجریان خون دراین بافت ها کاهش میابد. درد هم براثر کمبود خون و موادمغذی ایجاد میشود. آسیب دیدگی های شدید به دلیل کمبود این مواد بهبود نمی یابند. به همین دلیل از تزریق مستقیم اوزون استفاده می شود. اوزون درمانی از 4 راه برای درمان استفاده میکند:

1- استفاده از بی حسی موضعی تا عصب ها را بی حس کند.

2- مواد ضدالتهابی برای کاهش تورم والتهابات استفاده میشود همچنین باعث افزایش جریان خون میشود.

3- با رساندن مواد مغذی به بافت ها باعث تغذیه کردن بافت میشود و به ترمیم و بازسازی آنهاکمک میکنند.

4- اوزون درسلولها پخش میشود اوزون یک اکسیژن غیرفعال است.

نتیجه: درد کاهش میابد، بافت ها تغذیه میشوند، جریان خون افزایش میابد و باعث بهبودی خار پاشنه و سلامت بافت ها میشود. درحالیکه روند بهبودی بیماران با یکدیگر متفاوت است اما اکثر بیماران به 3 تا 5 مرحله درمان نیازدارند.

اوزون درمانی با تزریق اوزون در اطراف لیگامنت یعنی ناحیه ای که به استخوان متصل شده است و خار پاشنه ایجاد می شود انجام میشود. تزرق اوزون باعث افزایش جریان خون ورساندن مواد مغذی به این ناحیه از پاشنه میشود.

موضوع مهمتراین است که این تزریق باعث تحریک رسوبات و فعالیت های فیبرها و کندرو بلاست chondroblasts (سلولهای غضروف ساز) میشود این سلولها باعث تولید کلاژن در بافت ها میشود و غضروف ها از این مواد برای بهبودی و ترمیم لیگامنت ها و  مفاصل استفاده میکنند.

اوزون درمانی باعث ترمیم سلولها،استقامت وکاهش گرفتگی بافت های آسیب دیده ،استحکام وکاهش درد پاشنه میشود.

این درمان 1 تا 3 روز بعد از درمان در بدن تاثیر میگذارد. میزان تاثیر این درمان دربدن افراد براساس توانایی فرد و میزان شدت آسیب دیدگی متفاوت است. زمانیکه شما درمان شدید، پزشک میتواند نتیجه درمان را ارزیابی کند و درصورتیکه به درمان های دیگر نیاز باشد برای شما این موارد را توضیح خواهد داد و درمان های دیگر را تا بهبودی کامل انجام خواهد داد. این روش باید هر 2-1 هفته یکبار تازمان بهبودی کامل تکرارشود. اوزون درمانی اغلب برای درمان کامل بیمار انجام میشود حتی درصورتیکه دردهای شدید ایجاد شود وچند سال دربدن پایدار باشد.

محتوای بیشتر در این بخش: « نوار عصب و عضله ورزش درمانی »

نظر دادن